header-conmio

Conmio

Lähiöautotallista hissipuheella Amerikan valloittajaksi

Tero Hämäläinen
Toimitusjohtaja ja perustaja, Conmio
Tuomas Kosonen
Partneri, Inventure

Conmion pääliiketoiminta on tuoda mediayhtiöiden ja brändien sisältö mobiiliksi, ja se on tiiviisti mukana kehityksessä, jossa brändeistä tulee medioita. Yhtiön kaksi perustajaa Tero Hämäläinen ja Tommi Liittokivi olivat keränneet kokemusta kahdesta ”dot-com”-startupista ennen Conmion perustamista Matinkyläläiseen autotalliin vuonna 2002. IT-kuplaa läheltä seuranneina heille oli alusta asti selvää, että ensin pitää tehdä loistavat tuotteet ja saada ne markkinoille. Sen jälkeen mietitään, miten liiketoimintaa kasvatetaan. Yritys toimi aluksi Starcutin alihankkijana.

Tero: "Ensimmäinen tuote julkaistiin 2004, ja vuonna 2005 Nokia otti sen kaikkien portaaliensa alustaksi mobiilipuolella. Pelottavaa oli se, että 100 % liikevaihdosta tuli Nokialta, mutta missään ei voinut mainostaa, että pyöritämme muuten maailman suurinta portaalia." Vaikka portaali toimi jo yli 40 maassa, alkoi varsinainen maailman valloitus vuonna 2006, kun Conmio sai asiakkaakseen New York Timesin. Vuonna 2009 Conmio avasi oman toimiston New Yorkissa ja sai asiakkaakseen Yhdysvaltojen yleisradion NPR:n. Kansainvälisen laajennuksen mahdollistamiseksi yritys alkoi etsiä sopivaa sijoittajaa.

Rahoittaja haaviin neljän kerroksen hissipuheella

Pääomasijoittaja Inventuren osakas Tuomas Kosonen: "Olimme jo aikaisemmin seuranneet Conmiota, mutta silloin emme päässeet sopivaan lopputulemaan. Yritys tuli uudelleen esiin syksyllä 2009, ihan kirjaimellisesti elevator-pitchillä eli hissipuheella, jonka Tero esitti toiselle mahdolliselle sijoittajalle samassa hississä, jossa satuin olemaan. Neljän kerroksen matkalla ehti kiinnostukseni herätä ja narikassa nappasin Teroa hihasta kiinni. Parin kuukauden päästä olimme teheet sijoituksen." 

Yhdessä pääomasijoittajan kanssa rakennettiin kasvusuunnitelma, jossa kartoitettiin, mihin yrityksellä on resursseja, ja mitä askeleita seuraavaksi täytyy ottaa. Pääomasijoittaja, rahoituksen sekä riskinotto-osaamisensa kautta, kannusti yritystä investoimaan ja rekrytoimaan, mikä ei samalla lailla ollut tulorahoituksella ollut mahdollista. Hallitukseen tuotiin lisää asiantuntemusta ja johtotiimiä vahvistettiin. Tuomas: "Tero on todella myyntihenkinen toimitusjohtaja, joten palkkaamalla yritykseen talousjohtajan Tero pystyi käyttämään hallinnon sijaan enemmän aikaa asiakkaiden luona."

Conmion markkina sekä koko mobiiliteollisuus on muuttunut erittäin paljon yhtiön perustamisajankohdasta. Tuomas: "Inventuren puolelta toimme koko ajan ajatusmallia miten asiakkaat tekee rahaa tuotteella. Alun perin ei ollut olemassa mobiilibisnesmalleja, mainontaa tai maksumuureja; mobiilisisältö oli "pakollinen paha", joka oli tarjottava asiakkaiden kokonaiskokemuksen parantamiseksi. Nyt se on kääntynyt toisinpäin ja mobiilimainonta on räjähtänyt."

---

Tarina julkaistu syyskuussa 2015.

Tunnusluvut

Liikevaihto
  • 0,5 M€ (2009) -> 4 M€ (2013)
  • n. 75 % liikevaihdosta tulee viennistä.
Henkilöstömäärä
  • 10 (2009) -> 58 (2013),
  • 45 työntekijää Suomessa.
Palkintoja
  • Multiple Webby Awards, Eppy Award, Suomen Paras Mobiilipalvelu, Microsoft App Award

Tutustu yrityksiin

Conmio Inventure