Dealdash_kuva1

Dealdash

Sijoituskohteena 17-vuotias sarjayrittäjä

William Wolfram
Perustaja ja toimitusjohtaja, DealDash
Hannu Jungman
Manageri, Finnvera pääomasijoitukset

Reilua bisnestä

DealDashin kasvutarina ei ole tavanomainen, sillä yrityksen perustaja ei ole tavallinen yrittäjä. William Wolfram oli 17-vuotias, kun verkkokauppaa ja senttihuutokauppaa yhdistävä DealDash keräsi noin miljoonan euron pääomasijoitukset.

“Hänen äitinsä kirjoitti osakassopimuksen, koska William ei ollut täysi-ikäinen”, DealDashiin sijoittaneen Finnveran Hannu Jungman muistelee.

Jungmanin mukaan Wolfram oli iästään huolimatta kokenut ja erittäin analyyttinen yrittäjä.

“Hän tuntui tietävän nettimarkkinoinnista enemmän kuin kukaan aiemmin tapaamani henkilö. Vaikka hän oli silloin nuori, hän oli hyvin kypsän oloinen kaveri.”

Wolfram oli perustanut useita yrityksiä ennen DealDashia. Hän oli koonnut tietokoneita netistä tilaamistaan osista ja myynyt mainoksia suosittuihin nettivideoihin.

DealDashin idean Wolfram sai, kun hän pettyi senttihuutokauppaan. Senttihuutokaupat olivat 2010-luvun taitteessa suosionsa huipulla olleita verkkohuutokauppoja, joissa huutoja korotettiin sentti kerrallaan. Voittaminen oli lähinnä tuurista kiinni, sillä tuotteen sai se, joka huusi siitä viimeisenä ennen kohteen sulkeutumista.

“Käytin 15 euroa, kun huusin tietokonetta, jota en voittanut. Saimme siitä ajatuksen, että olisi reilua, jos hävityt rahat voisi käyttää huutamansa tuotteen ostoon”, Wolfram sanoo.

Näin syntyi DealDashin idea: senttihuutokauppa, joka toimii myös verkkokauppana. Wolframin mielestä DeadDash on ilmiötä, jota hän kutsuu recreational shoppingiksi. Tällä hän tarkoittaa shoppailua, jossa kuluttaja ostaa tuotteita spontaanisti. Tämän kategorian aiempia ilmentymiä ovat hänen mukaansa olleet esimerkiksi ostoskeskukset, tavaratalot ja amerikkalaiset tv-shop-kanavat.

Idean saamisen jälkeen Wolfram teki tiimeineen ensimmäisen version palvelusta ja alkoi markkinoida sitä videopalvelu YouTubessa.

“Saimme näin 30 000 ensimmäistä asiakasta.”

Rahaa markkinointiin

DealDashin tuote oli jo markkinoilla, kun Wolfram alkoi etsiä rahoitusta pääomasijoittajilta. Sitä tarvittiin erityisesti markkinointiin. DealDashin kaltainen startup-yritys hakee pääomasijoittajilta riskirahaa, kun se voisi lisärahoituksella kiihdyttää tuotekehitystään tai nopeuttaa markkinoille menemistään.

DealDashin tapauksessa kyse oli erityisesti jälkimmäisestä.

“Se oli jo livenä oleva palvelu, josta oli metriikkaa. Siitä näki, että kun rahaa pistetään markkinointiin, palvelu lähtee kasvamaan”, Finnveran Hannu Jungman kuvailee.

Finnvera sijoitti yritykseen ensimmäisten joukossa. Finnveran enkelisijoitustapahtuman kautta Wolfram tapasi myös sijoittaja Ari Korhosen.

“Ilman Finnveran apua en olisi tavannut sijoittajia. Meidän kasvumme olisi varmasti käynnistynyt paljon hitaammin ilman niitä sijoittajia”, Wolfram kertoo.

Seuraavina vuosina sijoittajaksi tuli muun muassa ruotsalainen Spintop Ventures.

“Oli erittäin tärkeää, että sijoittajien joukossa oli yrittäjiä, joilla oli rahan lisäksi mentorointiosaamista. Sijoittajat auttoivat minua kasvamaan toimitusjohtajana. He tuovat paljon taitoja, mitä minulla ei ole”, Wolfram kertoo.

Wolframin mukaan hän on saanut paljon apua myös niiltä sijoittajilta, jotka ovat päättäneet olla sijoittamatta.

“Heidän kommenttinsa ovat auttaneet kehittämään yritystä. Mietin, miten paljon yrityksiä sijoittajat ovat nähneet. Heillä on hyvä vainu sen suhteen, mikä voi olla kriittinen ongelma.”

Kontaktit tärkeitä

DealDash keräsi viimeisen sijoituskierroksen syksyllä 2011. Sen jälkeen yritys on kasvanut kassavirralla. Rahan sijaan pääomasijoittajien osuus on ollut mentorointia ja ovien avaamista kontaktien avulla. Jungmanin mukaan yrityksen suuret linjaukset ovat olleet Wolframin ideoimia ja sijoittajat ovat sparraanneet niissä.

Finnveran edustajana DealDashin hallituksessa ollut Mikko Suonenlahti esimerkiksi auttoi Wolframia saamaan hallitukseensa yhden hänen idoleistaan, amerikkalaisen sarjayrittäjä David Friendin. Suonenlahti oli ollut aiemmin sijoittamassa Friendin yritykseen.

Yksi sijoittajien tekemä oven avaus mahdollisti DealDashin suurimman yksittäisen kasvuloikan. Kasvuloikka ajoittui syksyyn 2012, jolloin yrityksen liikevaihto moninkertaistui muutamassa kuukaudessa.

Aiemmin Facebook ei ollut ollut merkittävä mainoskanava senttihuutokaupoille.

“Minulla oli tuttu Facebookissa ja sain järjestettyä tapaamisen Williamille. Siten DealDashista tuli ensimmäinen senttihuutokauppa, joka  onnistui kunnolla hyödyntämään Facebookia mainonnassaan”, Hannu Jungman kertoo.

Tämän seurauksena vuonna 2012 DealDashin liikevaihto viisinkertaistui yli 30 miljoonaan euroon. Nyt DealDashin liikevaihto on vajaat 40 miljoonaa euroa vuosittain.

Kasvun haku jatkuu.

“Tavoitteenamme on olla maailman suurin recreational shoppingin alusta”, Wolfram sanoo.


Tunnusluvut

Liikevaihto

284 000 € (2010) -> n. 40 M€ (2015)


Tutustu yrityksiin

Finnvera pääomasijoitukset DealDash