Lämpölux_kuva

Lämpölux

Kerralla parempiin puitteisiin

Pekka Koskelo
Toimitusjohtaja, Lämpölux
Tuomo Raasio
Senior partner, CapMan

Mitä tehdä kun markkina luhistuu alta?

”Lämpölux on loistava esimerkki peräänantamattomista yrittäjistä, kovalla työllä saavutettavista tuloksista ja johdon osaamisen, toimivien liiketoimintakonseptien ja uusimman teknologian yhdistämisestä”, sanoo CapManin Senior Partner Tuomo Raasio.

Lämpöluxina paremmin tunnettu oululainen Suomen Lämpöikkuna Oy kävi muutama vuosi sitten läpi uskomattoman muodonmuutoksen ja on kasvanut Suomen johtavaksi ikkuna- ja oviremonttien kokonaispalveluiden tarjoajaksi.

Alun perin nimellä Ecolator Finland yhtiön tavoitteenaan oli kasvattaa hyvin alkanutta hajaseutualueiden kiinteistöjen jätevesihuoltoliiketoimintaa. Kasvun tueksi löytyi Pääomasijoittaja Sponsor Capital, joka sijoitti yhtiöön vuonna 2009.

Yrityksen liiketoiminta ja kasvunäkymät perustuivat säädettyyn jätevesilakiin ja asetukseen, jonka mukaan kaikkien haja-asutusalueella sijaitsevien kiinteistöjen tuli vuoden 2013 loppuun mennessä vastata omien jätevesiensä käsittelystä. Kesällä 2010 eduskunta kuitenkin päätti merkittävistä lievennyksistä asetukseen, muun muassa aikataulua lykättiin vuosilla eteenpäin. Tästä alkoi kuluttajien epätietoisuus kuinka asiassa tulee toimia ja Ecolatorin hyvin alkanut liiketoiminta pysähtyi.

Markkinan luhistumisen seurauksena yrityksessä täytyi suorittaa voimakas saneeraus ja strategian täydellinen uudelleensuuntaus. Useiden markkinaselvitysten jälkeen kohteeksi valikoitui ikkuna- ja oviremonttitoiminta. Toiminta rakennettiin yhtiön olemassa oleville vahvuuksille: suoramyyntiosaaminen, liiketoimintakonseptiosaaminen, tuotteiston valmistuttaminen alihankintatehtaissa sekä hallittu asennustoiminta avaimet käteen –kokonaiskonseptilla. Koko toimintaketjua ohjaa itse räätälöity IT-järjestelmä.

Askel askeleelta kohti seuraavaa kehitysvaihetta

Vuoden 2011 alusta uusi liiketoiminta käynnistettiin jäljellä olevien noin 20 avainhenkilön voimin. Myynti käynnistyi välittömästi, tehdastoimittajat valittiin ja toimitukset kuluttaja-asiakkaille alkoivat samana keväänä. Myyntivoimaa vahvistettiin ostamalla Lämpölux Ikkunat Oy Pohjois-Suomen aluemyyntiorganisaatioksi. Samalla saatiin LämpöLux –tuotemerkki konsernille. Myyntiverkostoa laajennettiin vuoden aikana uusiin toimipisteisiin Pohjanmaalla, Hämeessä ja Varsinais-Suomessa.

Vuoden 2012 aikana panostettiin asennustoiminnan kehittämiseen. Yritykseen palkattiin asennusjohtaja ja tehtiin mittavia investointeja. Kehitettiin muun muassa oma asennusvaunu, jossa on lämmitetyn työtilan lisäksi kaikki asentajan tarvitsemat työkalut ja materiaalit.

Huippulaatu vauhditti kasvuun

Vuonna 2013 koko toimitusprosessi oli kunnossa ja myyntiä päästiin kasvattamaan voimakkaasti. Tuloksena oli yli 80 %:n liikevaihdon kasvu noin 23 miljoonaan euroon. Sponsor vei yrityksen ensimmäisen kasvuvaiheen päätökseen ja vuoden 2014 alussa yrityksen omistajaksi tuli pääomasijoitusyhtiö CapMan. Lämpölux on jatkanut voimakasta kasvua ja tavoitteena on edelleen kasvattaa markkina-asemaa koko maassa. Lämpöluxista on nopeasti kehittynyt Suomen johtava ikkuna- ja oviremonttien tekijä. Liiketoimintakonseptia on jatkuvasti kehitetty, luotu liiketoimintaa vahvasti tukeva it-järjestelmä, onnistuttu hyvin asiakaskokemuksen parantamisessa ja aikaansaatu kasvuhakuinen ja innostunut ilmapiiri koko henkilöstössä”, kertoo Lämpöluxin toimitusjohtaja Pekka Koskelo.


Tunnusluvut

Liikevaihto

  • 1,6 M€ (2010) -> 28,7 M€ (2014)

Henkilöstömäärä
  • 20 (2010) -> 185 (2014)

Faktoja
  • Vuonna 2014 Lämpölux asensi noin 24 000 suomalaisilla tehtailla valmistettua ikkunaa ja ovea.

  • Tuotemerkkinsä Lämpöluxin nimellä tunnetun yrityksen virallinen nimi on Suomen Lämpöikkuna Oy


Tutustu yrityksiin

LämpöLux CapMan