Musti ja Mirri

Vientituotteena brändi-, konsepti- ja vähittäiskauppaosaaminen

Mika Sutinen
Toimitusjohtaja, Musti ja Mirri Oy
Panu Vuorela
Partneri, Vaaka Partners Oy

Upea menestystarina otti seuraavan askeleen

Tamperelainen lemmikkieläintarvikkeiden erikoisliikeketju Musti ja Mirri sai alkunsa, kun koiraharrastaja Matti Varpula osti lemmikkieläinliikkeen ystävältään vuonna 1988. Yrityksen orgaaninen kasvu oli vaikuttavaa ja vuonna 2010 se oli jo 90 myymälän vahvuinen Suomen johtava lemmikkieläinketju. Liiketoiminta alkoi kuitenkin olla liian suurta aiemmalle, puhtaasti yrittäjävetoiselle johtamismallille. Pääomasijoittaja Vaaka Partnersin partneri Panu Vuorela: ”Omistaja Matti Varpulan kilometrit autossa lisääntyivät joka vuosi. Hän istui 100 000 kilometriä autossa ja puhui kahteen puhelimeen yhtä aikaa.”

Vaaka Partners oli kiinnostunut yrityksen ostamisesta ja keskittyi jo yrityskauppaneuvottelujen aikana sen suunnittelemiseen, mitä yritys voisi parhaimmillaan olla. Yrityskauppa saatiin päätökseen kesällä 2010 ja Vaaka Partners alkoi toteuttaa kasvusuunnitelmaa jolla Mustista ja Mirristä rakennetaan vähittäiskaupan parhaita käytäntöjä soveltava moderni ketju.

Kasvun rakenteet paikalleen

Mukaan kasvua rakentamaan saatiin uusi toimitusjohtaja, Mustin ja Mirrin hallituksessa vuodesta 2003 toiminut, Mika Sutinen. Hänelle pääomasijoittajien toimintatavat olivat hyvin tuttuja johdettuaan pääomasijoittajien omistamia yhtiöitä jo 17 vuoden ajan. Mika: ”Pidän pääomasijoittajataustaisten yhtiöiden johtamisesta nimenomaan aktiivisen omistamisen takia. Hauskuus tässä maailmassa on se, että on mahdollista toteuttaa strategiaa sen mukaisena mihin johto ja omistajat uskovat, miltei ilman rajoitteita. Tämä on hyvin dynaamista ja tähän jää ikään kuin koukkuun. Aika vähän on listatulla tai muutoin yksityisellä puolella sellaisia omistusrakenteita nykyaikana muuten, jossa voidaan päättää että satsataan kolme vuotta ja uskotaan siihen, että ne satsaukset maksaa itsensä takaisin vuonna neljä, viisi, kuusi tai seitsemän. Mikään ei ole kvartaali­kapitalismista kauempana kuin pääomasijoittajan omistaman yhtiön johtaminen.”

Mustin ja Mirrin liiketoiminnan nostamiseksi seuraavalle tasolle tehtiin lähes täydellinen muodonmuutos. Johtoryhmään hankittiin erilaisen osaamistaustan omaavia ammattilaisia ja sen myötä yrityksen prosessit uudistettiin täydellisesti. Mika: ”Iso osa liiketoiminnan perusasioista luotiin uusina nopeasti. Yhtiöllä ei ollut koskaan ollut esimerkiksi todellista budjettia tai myymälöillä minkäänlaisia tavoitteita, tulospalkkioista puhumattakaan.”

Riskisijoitus mahdollisti uuden strategian

Pääomasijoittaja toi omistajana yritykseen hallittua riskinottokykyä ja –halua sekä osaamista investointipäätöksiin. Merkittävä strateginen valinta oli kääntää Mustin ja Mirrin koko arvoketju suorahankintaan, eli siirtyä ostamaan tuotteet suoraan valmistajilta tukkureilta ostamisen sijaan. Tämän muutoksen mahdollistavat rakenteet luotiin todella nopeasti kolmen kuukauden sisällä omistajuuden vaihtumisesta. Jotta suorahankinnat voitiin aloittaa oli heti alkuun perustettava 10 000 hyllyneliömetrin keskusvarasto. Mika: ”Näin jälkikäteen ajatellen niin kyllä meidän pääomistaja ja koko hallitus on tehnyt aika rohkeita päätöksiä.” Tehty strategiamuutos mahdollisti myös omien tuotteiden valmistuttamisen. Omat ja yritykselle eksklusiiviset tuotteet muodostavat nyt jo lähes 50 % myynnistä. Panu: ”Tehdyt toimet näkyvät asiakkaalle päin siinä, että me pystymme tarjoamaan laadullisesti parempia tuotteita vähintään samaan hintaan tai jopa edullisemmin.”

Vuonna 2012 Musti ja Mirri laajeni Ruotsiin ostamalla paikallisen Grizzly Zoo –lemmikkitarvikeketjun. Mika: ”Me saimme siinä yrityskaupan järjestämisessä hienon kohtelun omistajilta, koska kyllä Panu ja kumppanit juoksi pitkälti ne neuvottelut ja laskelmat. Meiltä tuli lemmikkipuolen asiantuntemus siihen neuvotteluun, mutta se ei ollut mitenkään hirveästi johtoa kuormittava prosessi.”

Perustajan elämäntyö hyvissä käsissä

Musti ja Mirri on ainutlaatuinen kasvutarina, jossa suomalaista vähittäiskauppaosaamista viedään ulkomaille. Yrityksen visiona on olla Pohjois-Euroopan johtava lemmikkitoimija, joka pystyy palvelemaan lemmikin ja omistajan yhteiseloa kokonaisvaltaisesti.

Mustin ja Mirrin alkuperäinen perustaja on myös seurannut yrityksen kasvutarinaa. Panu: ”Kävin jokin aika sitten Varpulan Matin kanssa lounaalla pitkästä aikaa. Hän totesi siinä spontaanisti, että ’kyllä te olette tosi hienoon kuntoon sen Mustin ja Mirrin rakentaneet. Minä en olisi ikinä edes osannut kuvitella niitä kaikkia asioita, joita te olette sinne tehneet.’ Se tietysti lämmitti mieltä.”

---

Tarina julkaistu maaliskuussa 2015.


Tunnusluvut

  • Kasvu 24 M€ (LTM 6/2010)-> 71 M€ (LTM 2/2014)

  • Orgaaninen kasvu 24M€ (LTM 6/2010 -> 63 M€ (LTM 2/2014)

  • LfL kasvu CAGR 16%/v.

  • Henkilöstön määrä 9/2010 159 -> 9/2013 322


Tutustu yrityksiin

Musti ja Mirri Vaaka Partners