header-rightware

Rightware

Fokuksen muutoksella markkinajohtajaksi ja kiinni megatrendiin

Tero Sarkkinen
Perustaja, hallituksen jäsen ja liiketoimintayksikön johtaja, Rightware
Timo Tirkkonen
Rightwaren hallituksen puheenjohtaja, partneri, Inventure

Stanfordin yrittäjyysopeilla uusi yritys pystyyn

Audin asiakkuuden vuoden 2014 alussa julkistanut Rightware on kovassa nousussa. Yritys on viidessä vuodessa viisinkertaistanut henkilöstömääränsä ja avannut myyntitoimistot USAssa, UKssa, Saksassa, Shanghaissa, Seoulissa, Tokiossa ja Taipeissa.

Tero Sarkkinen oli työskennellyt Futuremarkissa noin 10 vuotta, kun syksyllä 2009 yrityksen toimitusjohtajana hänellä oli mandaattinaan etsiä irtautumisväylät yrityksen kolmelle osalle. Pääliiketoiminta jatkoi Futuremarkina, peliliiketoiminnan osti Rovio ja kolmas osa oli tulevan Rightwaren liiketoiminnot, joiden vetäjäksi Tero Stanfordissa saadun yrittäjyyskipinän myötä päätti ryhtyä. Visiona oli lähteä mullistamaan käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemusmarkkinaa. Tero löysi pääomasijoittajat Inventuren ja Nexit Venturesin mukaan ostamaan liiketoiminnan ulos Futuremarkista ja perusti uuden yrityksen Rightwaren. Ostetut toiminnot muodostuivat kahdesta osasta, joista vain mobiilipuolen Basemarkilla oli silloin liikevaihtoa, noin 600 000 euroa. Toinen osa oli käyttöliittymään keskittynyt Kanzi.

Fokuksen muutos mobiilista autoteollisuuteen

Perustamishetkestä alkaen Rightwaren fokus oli älypuhelimissa ja tableteissa, ja sen strategia perustui arvioon Androidin menestymisestä käyttöliittymäkilpailussa. Ideana oli, että Rightwaren avulla käyttöliittymästä pystyttiin tekemään kunkin yrityksen oman brändin näköinen. Älypuhelinvalmistajat eivät kuitenkaan innostuneet tarpeeksi muuttaakseen käyttöliittymiään ja puhelimen käyttö siirtyi entistä selvemmin sovelluksiin. Tero: ”Myös marginaalit olivat laskussa, joten siitä liiketoiminnasta vetäydyttiin.”

Samaan aikaan kun älypuhelinvalmistajien kanssa ”hakattiin päätä seinään” pienemmillä markkinointipanostuksilla edennyt autojen Kanzi-käyttöliittymäratkaisu oli kehittynyt vakaasti ja saanut ensimmäisen suuren asiakkaansa, Audin. Ensimmäisen referenssin myötä maailman suurimmat autovalmistajat alkoivat olla yhteydessä Rightwareen ja kysynnän kasvaessa yritys suuntasi panoksiaan Kanziin. Tero: ”Meillä oli todella hyvä ajoitus automotivessa ja me pääsimme ihan selkeästi imagojohtajan asemaan. Meillä oli paras teknologia ja parhaat referenssit. Nyt olemme jo kovaa vauhtia menossa markkinajohtajan asemaan.”

Riskirahan ohella rotia strategiaan ja hallitustyöskentelyyn

Toiminnan laajentuessa päätettiin palkata yritykselle uusi prosessiorientoitunut toimitusjohtaja, jolloin Tero sai vapaammat kädet toimia omilla vahvuusalueillaan luomassa yritykselle uusia avauksia ja olla vahvemmin mukana myynnissä ja markkinoinnissa. Toimitusjohtajaksi valittiin Nokia-taustainen Jonas Geust, joka oli jo ollut mukana Rightwaren hallituksessa muutaman vuoden ajan.

Tero näkee pääomasijoittajien ”tuoneen rotia” yrityksen strategian kehittämiseen ja hallitustyöskentelyyn sekä tarjoavan arvokkaita kontakteja, etenkin jatkorahoituskierroksilla. Tero: ”Yrittäjän täytyy ymmärtää se dynamiikka ja olla sinut sen kanssa. Jos hakee riskirahaa, niin siinä on ihan syystä se riski-etuliite. Silloin lisätään panoksia.”

Menestystarinassa nähty vasta ensimmäinen näytös

Mielipideilmaston riskinoton suhteen Tero näkee Suomessa muuttuneen positiivisemmaksi. Menestymiseen suhtaudutaan edelleen ajoittain ennakkoluuloisesti vaikka esimerkiksi Supercellin tarina onkin sitä jo hieman muuttanut. Tero: ”Itse tykkään ajatella siten, että on se aika hienoa, että on saanut monta sataa miestyövuotta luotua tähän kansantalouteen ja meilläkin liiketoiminnasta lähes 100 % liikevaihdosta on vientiin.”

Monen vuoden kova työ on nyt alkanut toden teolla tuottaa hedelmää. Julkistetun Audi-asiakkuuden lisäksi Rightwarella on kourallinen vielä toistaiseksi salassa pidettäviä uusia asiakkaita autoteollisuudesta. ”Noin viimeisen vuoden aikana julkistetuissa autoissa löytyy jo esimerkiksi 17 tuuman kosketusnäyttöjä auton keskikonsolista. Kehitys on menossa vahvasti tähän suuntaan. Tavoitteemme on, että 30 % autoista käyttää Kanzia vuonna 2017”, kertoo Inventuren partneri ja Rightwaren hallituksen puheenjohtaja Timo Tirkkonen. Tavaroiden internetin yleistyessä Rightwarella avautuu myös suuria mahdollisuuksia laajentaa liiketoimintaansa kulkuvälineiden lisäksi esimerkiksi smart home –sovelluksiin, kodinkoneisiin ja kuluttajaelektroniikkaan.


Tunnusluvut

Liikevaihto

  • 0,6 M€ (2010) -> 3 M€ (2014)
  • Vientiä 98-99 %


Henkilöstömäärä

  • 11 (2010) -> 55 (2014)

Tutustu yrityksiin

Rightware Inventure